Author Topic: SABnzbd op webserver mogelijk?

BrQ

• Just Arrived
  • *
SABnzbd op webserver mogelijk?
« on: 26 June 2010, 18:04:33 »
Ik ben vandaag pas begonnen met nieuwsgroepen, vandaag even maandje van Eweka genomen en ben tot nu toe zeer tevreden. Ik had op een tutorial gelezen dat het beste is als ik SABnzbd installeer. Het werkt geweldig.
Nu heb ik iets gelezen over 'remote access' met SABnzbd maar de site van SABnzbd is nu niet online (geen idee waarom).
Wat ik wil doen (en vragen of het wel kan) is dat pagina dat normaal gesproken op http://localhost:8080/sabnzbd/ staat, wil ik op mijn domein hebben zodat ik van overal alles kan zien. Dus alleen dat pagina, niet de bestanden die gedownload worden.

Hoe moet ik nu precies beginnen? Ik heb wel wat gelezen over het hosten van dit op je eigen pc, maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.

Camelsystem

• Forum expert
Re: SABnzbd op webserver mogelijk?
« Reply #1 on: 28 June 2010, 22:47:35 »
Als je het programma op een webserver zet, zal sabnzbd dus ook op die server de bestanden downloaden.
Wat wél een idee is:
Installeer het op je computer.
geef je computer lokaal een vast IP adres, bijvoorbeeld: 192.168.0.10
Zorg dat je in ieder geval in de range van je router bent.
Maak in je router een port forwarding naar je pc. (virtual port forwarding o.i.d.)
Inkomende poort: 8080 -> 192.168.0.10

Nu moet je enkel nog je toegewezen IP adres van je provider weten, dat kan op bijvoorbeeld: http://www.watismijnip.nl/

het is handig om bij http://dyndns.com een domeinnaam te kiezen welke gekoppeld wordt aan je IP adres. Als deze dynamisch is, kan je ook met een aldaar verkrijgbaar programma de IP wijziging automatisch laten aanpassen. Je kan in veel gevallen deze update's ook in je router laten gebeuren, nog handiger.

uiteindelijk kan je dan je SABnzbd benaderen vanaf internet op: http://vulwatin.ath.cx:8080 of http://95.125.21.20:8080 (ip adres is maar een voorbeeld natuurlijk...)

Het is precies hetgeen je niet wilt, maar wat moet je anders? Je download de boel toch op die pc, dus staat het programma daarop.

Je kan in ieder geval op die wijze vanaf afstand materiaal klaar zetten om te downloaden en de voortgang bekijken etc.

BrQ

• Just Arrived
  • *
« Reply #2 on: 29 June 2010, 14:17:43 »
Mja, het probleem is echter dat ik het wachtwoord van mijn router niet in mijn handen heb, vandaar ik geen forwarden kan/wil doen.

Dus het is gewoon niet mogelijk om alles op een webserver te krijgen? :(

germain1

• Donator
« Reply #3 on: 29 June 2010, 16:17:25 »
wachtwoord routers is of gelijk aan login of 0000 of 1234

succes

Blanche

• Moderator
« Reply #4 on: 29 June 2010, 23:37:56 »
Ja, of 'admin' of 'root' of iets anders wat de makers verzonnen hebben. Als je het standaard wachtwoord van je router wilt weten, zoek dan even de handleiding (online) op...

Camelsystem

• Forum expert
« Reply #5 on: 30 June 2010, 00:29:19 »
i.d.d. of geen gebruikersnaam en enkel als wachtwoord admin. Kom je ook nog wel eens tegen.

Heb je een modemrouter, of een modem en een losse router?
Je kan in het laatste geval heus de router resetten met een paperclip ofzo.

Dan staat het ding weer zoals het standaard zou zijn. Moet je nog wel even opzoeken wat het is, maar het zal in 99% een van de hierboven opgesomde zijn.

Op je andere vraag of het echt niet kan: ja en nee.
Ja, het zou mogelijk zijn om het script te laten draaien op een webserver, welke dan zijn info zou moeten halen uit je lokaal draaiende SABnzbd. Maar dan nog moet je porten gaan forwarden en dat lukt niet kennelijk.

Maar al zou het wel lukken, is het nut van zo'n constructie ver te zoeken, gezien het feit je dan ook in kan loggen op je SABnzbd welke lokaal draait. (en derhalve onzinnig om daar een extra constructie voor te bouwen)

Succes!  8)

jaapf

• Moderator
« Reply #6 on: 30 June 2010, 08:24:59 »
Sab op een webserver van een provider zetten gaat je uiteindelijk (afgezien van de oplsagcapaciteit) altijd problemen opleveren. Geen enkele provider (of webhost) gaat je kosteloos 10, 20, 30, 40, 100GB aan dataverkeer laten creeren.

De oplossing zal dus een eigen server zijn (of nas die aan te passen is) draaien. Dat hoeft niet perse een webserver te zijn aangezien SabNZB zijn eigen webservertje draait.

Ik heb zelf een Ubuntu server staan, welke zowel mijn eigen webpagina's host, een ftp-server draait, dienst doet als fileserver en SabNZB draait. 
SabNZB zou ik ook over het web kunnen bendaderen, dat heb ik echter niet gedaan omdat ik eigenlijk nooit vanaf een andere locatie iets toe voeg. Een dag wachten is niet zo'n probleem met de huidige snelheden en retentie's van payservers.

Wel kan ik hem natuurlijk vanaf elke PC in huis benaderen. Daar hoef je geen port voor te forwarden: de data blijft namelijk binnen je eigen LAN netwerk en gaat niet over het www. Gewoon het "localhost" vervangen door het IP-adres van de PC of Server waar SabNZB op draait vervangen. Het is in dat opzicht wel handig deze PC of server van een vast IP-adres te voorzien zodat deze niet telkens veranderd.