Author Topic: Windows 7 vraagjes

BinariesUser

• Forum expert
Windows 7 vraagjes
« on: 08 May 2010, 08:14:32 »
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer gekocht en daarop LEGAAL Windows 7 op gezet. (Voor mijn ouders)
Alles ging prima, maar ik zit toch met enkele vragen.

Ik heb 3 gebruikers ingesteld. Mijn vader, moeder en een administrator account.
Ik zat gister Google Chrome te installeren bij mijn moeders deel. Daarna bleek opeens, dat ik het alleen voor mijn moeder heb geïnstalleerd. Terwijl ik het gewoon voor alle gebruikers wil hebben. Bij XP ging dat volgens mij gewoon altijd automatisch. Hoe zorg ik daarvoor, dat alle programma's gewoon worden geïnstalleerd bij iedereen tegelijk? Google Chrome is niet een ramp als je het per gebruiker moet doen, hooguit lastig en meer werk. Maar bij grote programma's zoals McAfee daar word ik niet zo blij van:P.

Dan nog iets.

Mijn ouders willen aparte documenten en favorieten enzo, maar wel bij elkaars deel kunnen komen als dat nodig is. Ik snap weinig van dat bibliotheken gebeuren in W7. Ik heb 3 partities. 1 voor Windows (C:) en voor ieder nog 1 apart. Bij XP op de oude PC, had ieder gewoon de eigen documenten op de eigen partitie en konden ze gewoon bij elkaars deel komen. Bij favorieten geld hetzelfde. Hoe moet ik dat hier doen? Ik heb al verschillende sites bekeken maar ik kom er niet echt uit.
Want nu als ik iets download bijvoorbeeld, komt het bij de gebruiker te staan die het heeft gedownload in de map C:/Gebruikers..Ik had die hele map al geknipt en geplakt naar de betreffende persoon want dat had ik op een site gelezen maar het werkt niet.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Als er meer info nodig is, dan hoor ik het wel;)

Alvast bedankt! Ook namens mijn ouders:P.

jaapf

• Moderator
Re: Windows 7 vraagjes
« Reply #1 on: 08 May 2010, 11:21:51 »
Het kan nog steeds zoals je het beschrijft (documenten). Wat je moet doen is de eigenschappen van de "documentenfolder" aanpassen. Je kunt  dan de locatie waar die staat aanpassen naar de partitie en folder van jouw keuze. Daarnaast kan je mappen delen met andere gebruikers. Die komen dan in de verkenner terug als gedeelde mappen (bijvoorbeeld "documenten van moeder".

BinariesUser

• Forum expert
« Reply #2 on: 08 May 2010, 11:44:32 »
Hey,

bedankt voor je reactie! Ik zal er naar kijken en hopelijk lukt het.

Ik gebruikte ook deze site: http://www.schoonepc.nl/windows7/gebruikersaccounts_windows7_afstellen.html . Maar ik kwam er echt niet uit:(

Heb je ook nog tips voor mijn 1e vraag?

Bedankt!

BinariesUser

• Forum expert
« Reply #3 on: 08 May 2010, 12:15:50 »
Hallo,

ik denk dat ik weet wat er mis is gegaan met documenten.

TIP: Hoewel de voorkeur uitgaat   naar de officiële methode voor het verplaatsen van deze mappen (zoals   hierboven  beschreven via het tabblad Locatie), lukt het verplaatsen ook   door ze vanuit de Windows Verkenner te knippen (CTRL-X) en  op de gewenste locatie te plakken (CTRL-V). Dit is veel   efficiënter omdat zo in één keer alle gewenste mappen kunnen worden  geselecteerd en verplaatst (het is zodoende dus niet meer nodig   handmatig mappen op de nieuwe locatie aan te maken en de  originele mappen via het tabblad Locatie te verplaatsen). De bij   Windows  Vista achtergebleven Engelstalige mapjes (die inmiddels een standaard  geelgekleurd mapicoontje hebben gekregen) kunnen zonder verdere gevolgen   worden verwijderd.

Ik heb het op deze manier gedaan. HIERDOOR weet Windows niet dat de locatie officieel is gewijzigd. Ik denk dat daar de fout zit. Ik ga denk ik even Windows opnieuw installeren.

BinariesUser

• Forum expert
« Reply #4 on: 08 May 2010, 12:17:30 »
Als extra toevoeging:

Op dezelfde wijze kunnen de overige mappen met persoonlijke documenten   in de map C:\Gebruikers\inlognaam  worden verplaatst (zoals de mappen Bureaublad, Contactpersonen,   Downloads, Favorieten, Muziek/Mijn  muziek, Afbeeldingen/Mijn afbeeldingenVideo's/Mijn video's en Opgeslagen spellen; de mappen Koppelingen   en Zoekopdrachten zijn van minder belang). Maak voor elke te   verplaatsen  map eerst een nieuw mapje aan onder de map D:\inlognaam.   De originele mappen kunnen vervolgens elk afzonderlijk via de Eigenschappen,   tabblad Locatie naar de nieuw  aangemaakte mapjes worden verplaatst. Windows wordt automatisch op de   hoogte gebracht van de gewijzigde opslaglocatie, er zijn dus geen extra   handelingen nodig.

DIT is de orginele manier.

jaapf

• Moderator
« Reply #5 on: 08 May 2010, 13:05:01 »
Voor je eerste vraag: Dat hangt van de installer af die toegepast wordt. Als je als administrator bent ingelogd zou de vraag moeten krijgen of je voor ALLE gebruikers, of enkel voor de huidige gebruiker wilt installeren.
Als dat niet wil, kan je handmatig de link aan het startmenu toevoegen (kopieren) door deze van de "Gebruiker" naar "Alle Gebruikers" te kopiëren. Als het programma geschikt is voor W7 (en Vista) zal deze vervolgens gebruik maken van de "speciale" mappen waardoor alle persoonlijke data vanzelf goed wordt geplaatst. Zelfs met oudere software (vanaf XP) gaat het meestal goed.
Let op dat er vanaf Vista wel e.e.a. is varanderd met rechten. Als een programma data probeert op te slaan in de programmamap kan dat voor problemen zorgen (bijvoorbeeld FTD). De oplossing daarvoor is zelf een programmamap te maken in de root (of op  een andere partitie, dat maakt niet uit) en daar de software te installeren.
Ach ja, Microsoft: ze maken het wel mooier, niet makkelijker...

BinariesUser

• Forum expert
« Reply #6 on: 08 May 2010, 13:11:48 »
hey

weer bedankt:). Ik heb nu ff opnieuw geïnstalleerd en ik probeer het nog 1x.
Ja zulke oplossingen vond ik ook al op internet.
In mijn geval gaat het om niet al te lastige dingen. Google Chrome, MS-Office 2007, McAfee en nog een paar kleine dingen.
Ik ga nu nauwkeuriger te werk maar denk dat het wel gaat lukken met deze tip.

Ik hou jullie op de hoogte!

BinariesUser

• Forum expert
« Reply #7 on: 08 May 2010, 16:13:55 »
Hallo,

het is gelukt! Bedankt Jaapf. De documenten waren gewoon echt mislukt omdat ik de 'alternatieve' methode had gebruikt. Dus Windows moet gewoon sowieso even opnieuw. Nu deed ik het volgens de 1e methode en alles is gelukt!

Voor programma's:

Ook had ik deze keer maar 1 administrator en de andere waren gewone gebruikers met volledige rechten. Dat zou misschien ook geholpen hebben en je had gelijk over het type installer. Google Chrome (of misschien wel alle Webbrowsers worden per gebruiker geïnstalleerd, daar zit wel een logisch gebeuren in. Daarna even als administrator-account VLC-player erop gezet en dat ging meteen voor alle gebruikers!:D. Ik kreeg echter niet de mogelijkheid zoals jij zei: voor huidige gebruiker of alle gebruikers. Maar zolang het gewoon werkt is het geen probleem.

Heel erg bedankt!! Ook namens mijn ouders:P.