Author Topic: Niewe Computer

Red Dwarf

• Donator
Niewe Computer
« on: 04 May 2010, 20:35:35 »
Ik heb ik ervoor gekozen om een nieuwe computer te kopen. Ik moet toegeven dat ik geen nieuwe nodig heb, maar toch. :D

Ik heb er ook voor gekozen om die nieuwe computer voor mij in elkaar te laten zetten, ik ben niet echt super-handig. En dit is dan het veiligste wat mij betreft. Deze computer gaat binnen een week bij me afgeleverd worden, hoop ik. En ik ben nu alvast begonnen met de migratie voor te bereiden.

Mijn doel is de oude harde schijven over te zetten naar mijn nieuwe computer. Op 1 van de HD's staat dus ook een C-partitie. Daarop staat eigenlijk alleen maar programmatuur. De belangrijkste info die er ook opstaat kan ik nog wel overzetten, via een USB-stick. Ook bij het fysiek overzetten van de oude HD's naar de nieuwe computer voorzie ik geen problemen. Op mijn nieuwe   computer zal ook een C-schijf zitten. Het zou me niet verbazen als dat gaat   botsen. Kan ik nu simpelweg booten van de Windows 7 CD en die oude C-partitie weghalen/formatteren? Of zijn er andere truukjes nodig?

jaapf

• Moderator
Re: Niewe Computer
« Reply #1 on: 05 May 2010, 15:20:12 »
Het zal zelfs niet mogen botsen. Mits je in de bios aangeeft welke harde schijf de eerste is die gebruikt moet worden om te booten. 
Windows zal je andere schijven vervolgens doorletteren. Het kan dus best zijn dat je oude -partitie bijvoorbeeld de G-schijf wordt.

Vervolgens kan je in windows schijfbeheer de "oude" partities verwijderen en opnieuw indelen. Daar kan je ook bepalen welke letters welke schijf/partitie moet krijgen.
Als je op voorhand de disk leeg wil maken zou je een linux-live CD kunnen gebruiken op je oude PC. Dat is echter geen must.

Red Dwarf

• Donator
« Reply #2 on: 05 May 2010, 19:55:11 »
Dat vind ik prettig om te horen. Maar in theorie zou dat betekenen dat ik dit een dual-boot systeem zou kunnen maken? XP en Windows 7? Niet dat ik daar behoefte aan heb.

jaapf

• Moderator
« Reply #3 on: 07 May 2010, 06:39:25 »
Ja, ook dat zou kunnen (of triple als je er bijvoorbeeld ook nog een linux distro op zou willen hebben).

Red Dwarf

• Donator
« Reply #4 on: 07 May 2010, 18:04:04 »
Ik zag wel verhalen voorbijkomen over een MBR, die misschien nog opnieuw gemaakt zou moeten worden. Al met al zal het allemaal wel gaan lukken, denk ik. Van een linux CD booten en met behulp daarvan het zootje formatteren ga ik misschien ook wel doen als simpel inbouwen niet gaat werken.

Red Dwarf

• Donator
« Reply #5 on: 13 May 2010, 13:18:26 »
In tegenstelling tot alles wat er heeel misschien fout had kunnen gaan is alles prima verlopen. De grootste hindernis was mijn 'handigheid'. :D

jaapf

• Moderator
« Reply #6 on: 17 May 2010, 07:42:53 »
 :d Gefeliciteerd  :d